Gruppe Kullen

Kampagne: Flere børn og unge i naturen

Oxford University har undersøgt børns forbrug af tid i vågen tilstand – i alderen 4 til 7 år! Konklusionen er at 6 % anvendes ude i det fri, og 60% foran en skærm. Lignende undersøgelser i Danmark kender vi ikke, men lad os antage, at tendensen er den samme!

Det er i høj grad bekymrende, da hjernen hos børn udvikler sig dramatisk de første syv år, og er helt afhængig af omgivelsernes stimuli. Hvis stimuli hovedsaglig kommer ustruktureret, i højt tempo og med ringe relevans for de mønstre der skal etableres i hjernen, vil det have fatale konsekvenser for b.a. indlæring, motorik, empati og opmærksomhed.

WHO peger på at stress og depression vil være den mest udbredte sygdom/lidelse om få år, og unicef forudser, at den generation der opvokser nu, sandsynligvis har en risiko for kortere levealder end deres forældre – for første gang i verdenshistorien!

Overfor dette foruroligende scenarie står de senere års forskning i psykologi, sociologi og hjerne­forskning. Her peges der helt entydigt på de utallige positive fordele naturen har under børns opvækst – og senere I livet!

Såvel negative effekter ved mangel på natur, som positive effekter ved ophold i naturen, kan vi underholde om i dagevis, med udgangspunkt i den seneste internationale forskning. Men konklusionen er entydig: Se at få de børn/unge, voksne, ældre og gamle ud i naturen i en vis fart!

Der er ikke tid til at vente på evidens fra dansk forskning – det kan tage årevis. Og så vidt vi kan se er der ikke nogen risiko forbundet med naturen, ligesom der endnu ikke er rapporteret nogle bivirkninger fra internationalt hold.

Indledende tanker

Vi skal markedsføre dét at opholde sig i naturen – det vil sige, at vores “opdragsgiver” er naturen. Det er således ikke Naturfredningsforeningen, NaturFonden eller Miljøministeriet, vi skal hjælpe. De har forsøgt, men uden større held.

Vi kan se sådan på det, at det er naturen, der har henvendt sig til os – hvad den jo også indirekte har –, og bedt os markedsføre sit “produkt”, som første gang blev introduceret for millioner af år siden. I starten gik det jo meget godt – naturen fungerede som en afgørende ingridiens i menneskets udvikling – den blev lovprist i filosofi og videnskab, og senere i malerier og sange. Siden er “produktet” dog blevet overhalet af “det moderne menneskes” ønske om at komme videre, videre, videre, videre….

Tilbage står altså et “produkt”, med alt det positive indhold man kan ønske sig som markeds­fører, men som i dag er i en alvorlig konkurrence med mobiltelefoner, indkøbscentre, badeland, pcére, fjernsyn, etc. Konkurrenter der – som f.eks. Apple, Samsung og Google – poster milliarder i markedsføring, for at placere sig øverst i børns bevidsthed.

Det er den bane, vi skal kæmpe på. Derfor kan vi ikke anvende de eksisterende regler og metoder – det har vi sandsynligvis heller ikke økonomi til. Vi skal ændre reglerne, og tænke helt nyt!

Projektets målgrupper

Vi kommer til at tale meget mere om dette emne, men helt indledningsvis forestiller jeg mig, at den primære målgruppe er forældrene – og bedsteforældrene. Adskillige undersøgelser viser nemlig at børn – adspurgt i kvalitative tests – gerne vil ud i naturen (Sjovt nok er der stor forskel på om man afholder testen inden- eller udendørs). Adspurgt udendørs vil børnene rigtig gerne have flere naturoplevelser!.De der forhindrer dem er de voksne!

Forældrene har ikke tid, de er bekymrede, de mener, at de skal værne børnene mod alle de farer, der lurer derude (på den anden side af hoveddøren) – kryb, kulde, pædofile, lynnedslag, skarpe genstande, mosehuller, ulve, fugleinfluenca, etc.

De voksne er også travlt optaget af at opføre indkøbscentre, hvor der tidligere var marker og skov, motorveje gennem moseområder og opføre højhuse langs kystlinierne.

Projektets vision

Nature – the ultimate provider of adventure! We provide incredible envirements on location in wish people have the best time of their life!

Kunne ikke lige finde de rigtige ord på dansk, så det blev til en engelsk tekst som oplæg til en vision :-)

Indsatsområder / aktiviteter

Her nogle idéer og forslag til indsatsområder:

  • Udfærdige en præsentation af “produktet”. Skal give et indlysende svar på hvorfor vi skal tilbage til naturen – med billeder, stemninger, tekst i en overskuelig og enkel form.
  • Her melder én af udfordringerne sig – vores “konkurrenters” produkter har nogle få og præcise USP, er det samme hver gang og i samme indpakning. Vores produkt derimod ændrer sig konstant – ikke bare ved årstidernes skiften, men også blot hvis en sky dækker for solen i fem sekunder. Det er så mirakuløst og fantastisk, men i traditionel markedsføringsmæssig tænkning er det katasrofalt. En Big Mac skal være den samme I Tokyo og Nykøbing Falster!
  • Brandingeksperter. Med vores “præsentation” i kufferten opsøger vi de bedste eksperter inden for branding og marketing I Danmark, Skandinavien og/eller verden? De skal give deres bud på, hvordan vi kan markedsføre “produktet”. Input vi kan anvende til en egentlig “Brainstorming” med nogle “rigtige og skønne tosser” J
  • Vi samler nogle helt unikke kræfter. Personer som har (be)vist deres evne til at tænke fuldstændig abstrakt indenfor en række områder – hjerneforskere, sociologer, kunsterne, teaterinstruktører, pædagoger, etc.
  • Grovskitse til marketingplan. Dels overordnet strategi, dels helt ned til logo, pay-of, overskrifter, brødtekster, gimmicks, storyboard til video/film, etc.
  • Medieplanlægning. Med marketingplanen i hånden skal vi finde samarbejdspartnere – probono – blandt reklamebureauer, traditionelle medier og sociale medier.
  • Finansiering. Med meldingen fra “bidragsydere” om mediedækning (probono) har vi en idé om hvilket beløb vi mangler for at gennemføre planen. For at indsamle reste­rende beløb kan vi evt. benytte os af crowdfunding (f.eks. Kickstarter) ligesom det bør være en kærkommen CSR-aktivitet for større virksomheder (sponsorater såvel som at stille spidskompetencer til rådighed).
  • Socialøkonomisk virksomhed. På naturens vegne etablerer vi en socialøkonomsik virksomhed – alt overskud går til udvilking af projektet – og lader os ydmygt ansætte til at varetage dens intereser!

 

Velkommen til alle de nye SPONSORER OG FRIVILLIGE i Springsters VelfærdsFonden:

Adapt Transportbånd & Remme ApS - Gårdejer Preben Schmidt - Vedbæk Revision - Acelshop ApS - Himlingøje Smede & Montage - Søren Peter Andersen - Anders Friis Andersen - SBC Ejendom ApS - AM Byg 2000 ApS - AGB Sundal Collier A/S - Arnold Christensen - Amkilian - Agerschou Rengøring ApS - Kristian Nicolaisen - ADL Auto & Transport - DIETECH v/ Lars Diedrichsen Hansen - A/S Butikstorvet - Fællesbyg A/S - 50983000 Tømreren - A.M. Motorimport ApS - JPC v/ Johannes Flemming Pedersen - A/S Maskinværksted - A.L. Gulve ApS - Svend Hornemann Hansen - Elin Andersen - Elizabeth Kristensen - Karin Bolt - Torben Skov - Peter Trock - Michael Gaarmann - Christine Evers - Oliver Stigsby - Henriette G. Sørensen - Mette Andreassen -

Socialt iværksætteri

DSC_0597-1

Dansk forsker med fokus på social innovation

I denne video kan du se ham give et en god definition på emnet.

Helbred

IMG_1026

Lange ventetider for psykisk sårbare børn

Ventetiden kan få konsekvenser børn med psykiske vanskeligheder. Børnene kan risikere at udvikle yderligere adfærdsmæssige vanskeligheder i ventetiden eller når de ikke er i behandling. De kan f.eks. blive aggressive eller udadreagerende, og det giver dem jo i anden omgang nogle sociale vanskeligheder i forhold til kammerater og skole og familien.

Socialt iværksætteri

Suså

Nyt projekt: NatureWorks

NatureWorks er et sammenhængende vejledningsforløb for udfordrede unge i alderen 15 til 25 år, hvor hovedsagelig uderummet og naturen danner de pædagogiske rammer for aktiviteterne.


Arbejde

DSC_0098-1

Fastholde ældre medarbejdere

VelfærdsFonden – SPRiNGSTERS deltager som videnressource og inspirator omkring fastholdelse af de ældre medarbejdere i Århus Kommune.

Socialt iværksætteri

IMG_0140

Nyt projekt tager form

Vi vil hjælpe udsatte unge på kanten af arbejdsmarkedet med at ændre livsstil og fastholde en ny livsstil, der skal bidrage til at den jobsøgende får en reel chance for, at opnå en god fast tilknytning i et arbejde.

Sociale udfordringer

IMG_1112

Månedens udfordring

Hvordan skaber vi motivation og læringslyst blandt unge, så de kan finde fodfæste på arbejdsmarkedet? Hjælp os med idéer og forslag!


Helbred

IMG_0303

Hvad er socialpsykiatri?

SPRiNGSTERS-VelfærdsFonden er i færd med at etablere et projekt omkring børn i socialpsykiatrien. Men hvad dækker begrebet egentlig over?

Sociale udfordringer

DSC_0591-3

Ensomme ældre

I takt med, at der kommer stadig flere danskere over 65 år, stiger også det faktiske antal ensomme. Derfor er der grund til at øge opmærksomheden på problemet.

Sociale udfordringer

DSC_2226

Børn med funktionsnedsættelser har få venner

Funktionsnedsættelser hos børn har især betydning for deres kontakt med andre. De har flere konflikter med kammerater og lærere, end andre børn har, og større risiko for at blive mobbet og for selv at mobbe.


Helbred

Tekst

Ungekompasset

Psykisk sårbare unge savner oplysninger og overblik over deres muligheder for at få hjælp. Det kan hjemmesiden – Ungekompasset.dk – råde bod på.

Arbejde

IMG_2928

Uholdbart – Hvem tager ansvar for en ufaglært generation?

Krisen har ramt de unge hårdt. Ungdomsarbejdsløsheden er i dag på ca. 13 procent, og mere end 200.000 unge har i dag ikke en uddannelse ud over folkeskolens afgangsprøve.

Socialt iværksætteri

GuleMob

Udfordrede unge nyder godt af naturen

Region Syddanmark udbyder med stor succes naturvejledning til borgere i psykiatrien. I naturen træder sygdomme i baggrunden for at lade de unge komme til og finde sig selv.


Socialt iværksætteri

Pige med kamera

Spørgeskema undersøgelse

Vi ønsker, at komme tættere på hvad der kan motivere flere børn og unge til at deltage i vores aktiviteter, og komme ud i naturen.

Arbejde

Marts2009 146

Nye jobdesigns

Den nye generation af ældre er en betydelig del af løsningen på de økonomiske og ressource­mæssige udfordringer, mange virksomheder kommer til at stå over for, når de økonomiske kurver vender.

PresseSocialt iværksætteri

IMG_3236

En dag på Bakken med børnene fra Sandholmlejren

”Der er noget om snakken, børnene fra Sandholmlejren skal også have en skøn dag på Bakken” står der på ryggen af de T-shirts som børnene fra asylcentret i Nordsjælland mellem 4 og 11 fik udleveret af SPRiNGSTERS VelfærdsFonden.


Arbejde

IMG_1838

Udsatte unge har brug for virkelige reformer

Regeringen lægger op til at afskaffe førtidspensionen for unge og satse mere på at hjælpe dem ind på arbejdsmarkedet.

Socialt iværksætteri

P1000535

Ældres Velfærd: Nyt site

SPRiNGSTERS VelfærdsFonden har oprettet ”Ældres Velfærd”, hvor vi vil arbejde med at udløse de ressourcer, der ligger i at rigtig mange af de ældre gerne vil bidrage til at løse sociale og miljømæssige udfordringer i samfundet.

Uddannelse

DSC_0202

Ungestrategi

Strategien spiller på mange forskellige tangenter. De unge uden uddannelse er nemlig vidt forskellige og tumler med forskellige problemer. Nogen har lavt selvværd eller svage boglige forudsætninger, mens det for andre handler om misbrugsproblemer eller en begyndende kriminel løbebane.


Arbejde

DSC_2325

“Specialisterne”

Virksomheden Specialisterne blev etableret i 2010 af Thorkil Sonne. Hans søn fik i 1999 stillet diagnosen infatil autisme og syntes dømt til et liv uden muligheder.

Socialt iværksætteri

DSC_0679

Socialt entreprenørskab

I denne artikelsamling formidles den nyeste viden om et fænomen, der i disse år er under hastig udbredelse: Socialt iværksætteri.

Teknologi

Teknologi 008

Anbragte børn er tabere i IT-samfundet

Det afspejler en undersøgelse fra Børnehjælpsdagen, der finder, at blot hver tredje anbragte barn/ung har sin egen personlige computer.


Socialt iværksætteri

largest

Man Wants To Beautify New York With Dumpster Gardens

Most folks would not be happy if they walked outside one morning and found a dumpster full of dirt and vegetal matter in front of their home. But then again, most folks don’t live in the concrete desert of New York, where any spot of green is a welcome sight.

Sociale udfordringerUddannelse

IMG_0485

Traumatiske oplevelser med i skoletasken

I flere af vores støttegrupper i naturen oplever vi unge der har forsøgt, at starte på uddannelse flere gange, men som forlader skolen umiddelbart efter studiestart.

Socialt iværksætteri

RollespilSP

Fonden vil samarbejde med Rollespilsfabrikken

Rollespil i naturen med troldmænd, riddere, orker og elverfolk er blevet en udbredt leg blandt børn og unge.


Helbred

DSC_0034-1

Nyt forskningsprojekt

Overvægt, indlæringsvanskeligheder og mistrivsel pga. dårlig mad er vilkårene for et stadigt stigende antal børn i Danmark.

Uddannelse

DSC_0496

Nye paradigmer om uddannelse

Sir Ken Robinson har arbejdet gennem 20 år i det engelske uddannelsessystem.

Kultur

Phonejuni 017

Pensler kan være den nye pille

Når mennesker med psykiske sygdomme får hjælp til at udtrykke sig kunstnerisk, får de det bedre.


Socialt iværksætteri

Smil i sten

Ny platform for sårbare unge

Fonden vil udvikle en platform, hvor børn og unge der har fået stilet en diagnose, kan finde svar på mange af de spørgsmål, der opstår i kølvandet på udredningen.

Uddannelse

IMG_9093

Job til unge er den bedste forretning

En fjerdedel af verdens unge er hverken i job eller under uddannelse. Den enorme ledighed blandt klodens unge udgør den absolut største risiko globalt, vurderer mere end 5.500 ledere fra det private erhvervsliv og den offentlige sektor i årets udgave af “Global Opportunity Report”.

Arbejde

DSC_0584

Virksomheder kan hjælpe med frivilligt arbejde

De virksomheder, der allerede gør det, får en masse succesoplevelser, som rækker ud over, at det bliver lettere at rekruttere, fordi virksomheden udviser social ansvarlighed.