Gruppe Kullen

Kampagne: Flere børn og unge i naturen

Oxford University har undersøgt børns forbrug af tid i vågen tilstand – i alderen 4 til 7 år! Konklusionen er at 6 % anvendes ude i det fri, og 60% foran en skærm. Lignende undersøgelser i Danmark kender vi ikke, men lad os antage, at tendensen er den samme!

Det er i høj grad bekymrende, da hjernen hos børn udvikler sig dramatisk de første syv år, og er helt afhængig af omgivelsernes stimuli. Hvis stimuli hovedsaglig kommer ustruktureret, i højt tempo og med ringe relevans for de mønstre der skal etableres i hjernen, vil det have fatale konsekvenser for b.a. indlæring, motorik, empati og opmærksomhed.

WHO peger på at stress og depression vil være den mest udbredte sygdom/lidelse om få år, og unicef forudser, at den generation der opvokser nu, sandsynligvis har en risiko for kortere levealder end deres forældre – for første gang i verdenshistorien!

Overfor dette foruroligende scenarie står de senere års forskning i psykologi, sociologi og hjerne­forskning. Her peges der helt entydigt på de utallige positive fordele naturen har under børns opvækst – og senere I livet!

Såvel negative effekter ved mangel på natur, som positive effekter ved ophold i naturen, kan vi underholde om i dagevis, med udgangspunkt i den seneste internationale forskning. Men konklusionen er entydig: Se at få de børn/unge, voksne, ældre og gamle ud i naturen i en vis fart!

Der er ikke tid til at vente på evidens fra dansk forskning – det kan tage årevis. Og så vidt vi kan se er der ikke nogen risiko forbundet med naturen, ligesom der endnu ikke er rapporteret nogle bivirkninger fra internationalt hold.

Indledende tanker

Vi skal markedsføre dét at opholde sig i naturen – det vil sige, at vores “opdragsgiver” er naturen. Det er således ikke Naturfredningsforeningen, NaturFonden eller Miljøministeriet, vi skal hjælpe. De har forsøgt, men uden større held.

Vi kan se sådan på det, at det er naturen, der har henvendt sig til os – hvad den jo også indirekte har –, og bedt os markedsføre sit “produkt”, som første gang blev introduceret for millioner af år siden. I starten gik det jo meget godt – naturen fungerede som en afgørende ingridiens i menneskets udvikling – den blev lovprist i filosofi og videnskab, og senere i malerier og sange. Siden er “produktet” dog blevet overhalet af “det moderne menneskes” ønske om at komme videre, videre, videre, videre….

Tilbage står altså et “produkt”, med alt det positive indhold man kan ønske sig som markeds­fører, men som i dag er i en alvorlig konkurrence med mobiltelefoner, indkøbscentre, badeland, pcére, fjernsyn, etc. Konkurrenter der – som f.eks. Apple, Samsung og Google – poster milliarder i markedsføring, for at placere sig øverst i børns bevidsthed.

Det er den bane, vi skal kæmpe på. Derfor kan vi ikke anvende de eksisterende regler og metoder – det har vi sandsynligvis heller ikke økonomi til. Vi skal ændre reglerne, og tænke helt nyt!

Projektets målgrupper

Vi kommer til at tale meget mere om dette emne, men helt indledningsvis forestiller jeg mig, at den primære målgruppe er forældrene – og bedsteforældrene. Adskillige undersøgelser viser nemlig at børn – adspurgt i kvalitative tests – gerne vil ud i naturen (Sjovt nok er der stor forskel på om man afholder testen inden- eller udendørs). Adspurgt udendørs vil børnene rigtig gerne have flere naturoplevelser!.De der forhindrer dem er de voksne!

Forældrene har ikke tid, de er bekymrede, de mener, at de skal værne børnene mod alle de farer, der lurer derude (på den anden side af hoveddøren) – kryb, kulde, pædofile, lynnedslag, skarpe genstande, mosehuller, ulve, fugleinfluenca, etc.

De voksne er også travlt optaget af at opføre indkøbscentre, hvor der tidligere var marker og skov, motorveje gennem moseområder og opføre højhuse langs kystlinierne.

Projektets vision

Nature – the ultimate provider of adventure! We provide incredible envirements on location in wish people have the best time of their life!

Kunne ikke lige finde de rigtige ord på dansk, så det blev til en engelsk tekst som oplæg til en vision :-)

Indsatsområder / aktiviteter

Her nogle idéer og forslag til indsatsområder:

  • Udfærdige en præsentation af “produktet”. Skal give et indlysende svar på hvorfor vi skal tilbage til naturen – med billeder, stemninger, tekst i en overskuelig og enkel form.
  • Her melder én af udfordringerne sig – vores “konkurrenters” produkter har nogle få og præcise USP, er det samme hver gang og i samme indpakning. Vores produkt derimod ændrer sig konstant – ikke bare ved årstidernes skiften, men også blot hvis en sky dækker for solen i fem sekunder. Det er så mirakuløst og fantastisk, men i traditionel markedsføringsmæssig tænkning er det katasrofalt. En Big Mac skal være den samme I Tokyo og Nykøbing Falster!
  • Brandingeksperter. Med vores “præsentation” i kufferten opsøger vi de bedste eksperter inden for branding og marketing I Danmark, Skandinavien og/eller verden? De skal give deres bud på, hvordan vi kan markedsføre “produktet”. Input vi kan anvende til en egentlig “Brainstorming” med nogle “rigtige og skønne tosser” J
  • Vi samler nogle helt unikke kræfter. Personer som har (be)vist deres evne til at tænke fuldstændig abstrakt indenfor en række områder – hjerneforskere, sociologer, kunsterne, teaterinstruktører, pædagoger, etc.
  • Grovskitse til marketingplan. Dels overordnet strategi, dels helt ned til logo, pay-of, overskrifter, brødtekster, gimmicks, storyboard til video/film, etc.
  • Medieplanlægning. Med marketingplanen i hånden skal vi finde samarbejdspartnere – probono – blandt reklamebureauer, traditionelle medier og sociale medier.
  • Finansiering. Med meldingen fra “bidragsydere” om mediedækning (probono) har vi en idé om hvilket beløb vi mangler for at gennemføre planen. For at indsamle reste­rende beløb kan vi evt. benytte os af crowdfunding (f.eks. Kickstarter) ligesom det bør være en kærkommen CSR-aktivitet for større virksomheder (sponsorater såvel som at stille spidskompetencer til rådighed).
  • Socialøkonomisk virksomhed. På naturens vegne etablerer vi en socialøkonomsik virksomhed – alt overskud går til udvilking af projektet – og lader os ydmygt ansætte til at varetage dens intereser!

 

Velkommen til alle de nye SPONSORER OG FRIVILLIGE i Springsters VelfærdsFonden:

Adapt Transportbånd & Remme ApS - Gårdejer Preben Schmidt - Vedbæk Revision - Acelshop ApS - Himlingøje Smede & Montage - Søren Peter Andersen - Anders Friis Andersen - SBC Ejendom ApS - AM Byg 2000 ApS - AGB Sundal Collier A/S - Arnold Christensen - Amkilian - Agerschou Rengøring ApS - Kristian Nicolaisen - ADL Auto & Transport - DIETECH v/ Lars Diedrichsen Hansen - A/S Butikstorvet - Fællesbyg A/S - 50983000 Tømreren - A.M. Motorimport ApS - JPC v/ Johannes Flemming Pedersen - A/S Maskinværksted - A.L. Gulve ApS - Svend Hornemann Hansen - Elin Andersen - Elizabeth Kristensen - Karin Bolt - Torben Skov - Peter Trock - Michael Gaarmann - Christine Evers - Oliver Stigsby - Henriette G. Sørensen - Mette Andreassen -

Om osPresseSocialt iværksætteri

IMG_3783

SPRiNGSTERS billeder på Flickr.com

Til brug for vores artikler og beskrivelser af projekter har vi efterhånden taget en masse billeder – og dem vil vi gerne dele med Jer!

PresseSocialt iværksætteri

IMG_3236

En dag på Bakken med børnene fra Sandholmlejren

”Der er noget om snakken, børnene fra Sandholmlejren skal også have en skøn dag på Bakken” står der på ryggen af de T-shirts som børnene fra asylcentret i Nordsjælland mellem 4 og 11 fik udleveret af SPRiNGSTERS VelfærdsFonden.

Sociale udfordringerSocialt iværksætteri

Kompas

UdkantsLaboratoriet

Fonden har en idé om at sætte udkantsområder på landkortet som en platform for udvikling af nye løsninger på mange af de sociale- og miljømæssige udfordringer Danmark står overfor.


Sociale udfordringer

DSC_2226

Børn med funktionsnedsættelser har få venner

Funktionsnedsættelser hos børn har især betydning for deres kontakt med andre. De har flere konflikter med kammerater og lærere, end andre børn har, og større risiko for at blive mobbet og for selv at mobbe.

Sociale udfordringer

IMG_5057

Flere unge med et registreret stofmisbrug

Der er sket en stigning i det registrerede antal af borgere med stofmisbrug, især blandt unge i 20′erne. Det viser en ny undersøgelse.

Miljø

DSC_2906

Energibesparelser er ikke kun for store virksomheder

Test din virksomhed i dag og find ud af hvor meget du kan spare på energi.


Sociale udfordringer

IMG_8950

Hvem er nutidens ungdomsgeneration?

Hvad kendetegner nutidens ungdomsgeneration? Kan man overhovedet tale om én generation, eller er de unge alt for forskellige? Hvordan adskiller ungdommen sig fra tidligere generationer, og hvordan er forholdet mellem generationerne?

Socialt iværksætteri

IMG_3863

Fonden arrangerer “Træningslejr” i naturen

Fonden vil skabe muligheder for, og bidrage til, at flere børn og unge kommer ud i naturen – ikke kun de sårbare. Vi tror på den simple cyklus baseret på den idé, at hvis vi kan få dem derud vil de elske at komme tilbage igen.

Socialt iværksætteri

Ven2 070

VelfærdsFonden søger frivillige!

Vi søger researchere og fotografer til at hjælpe os med nogle spændende opgaver.


Teknologi

Jylland sommer 09 264

PlayingMondo

PlayingMondo skal gøre det nemmere og sjovere – primært for børn – at bevæge sig i dagligdagen.

Uddannelse

DSC_2788

Unge mænd kommer i klemme

Drengene er bagud i uddannelsessystemet – de får dårligere karakterer og kortere uddannelser. Samtidig forsvinder de ufaglærte job, som de ellers kunne falde tilbage på, med stor hast til udlandet.

Socialt iværksætteri

IMG_4179

Det sociale enzym – Debat om velfærdssamfundet!

“Det sociale enzym” er et bud på, hvad der kan være den nye sammenhængskraft i vores velfærdssamfund.


Design

imagesCASBETVW

Et nyt socialt design – redefinering af vores kultur

Amerikaneren Jacque Fresco er en ildsjæl, som har viet hele sit liv til at udvikle socialt design og teknologiske ideer, der kan være med til at skabe en mere bæredygtig verden.

Socialt iværksætteri

Suså

Nyt projekt: NatureWorks

NatureWorks er et sammenhængende vejledningsforløb for udfordrede unge i alderen 15 til 25 år, hvor hovedsagelig uderummet og naturen danner de pædagogiske rammer for aktiviteterne.

Sociale udfordringer

Frustration

Curling-debat fjerner fokus fra reelle problemer med børn og unge

Det største problem omkring børn og unge i dagens Danmark er ikke, hvordan den brede middelklasse opdrager deres børn. Det største problem er den gruppe af udsatte unge – fra alle samfundslag – som lever uden kærlighed og støtte fra deres forældre.


Arbejde

DSC_0584

Virksomheder kan hjælpe med frivilligt arbejde

De virksomheder, der allerede gør det, får en masse succesoplevelser, som rækker ud over, at det bliver lettere at rekruttere, fordi virksomheden udviser social ansvarlighed.

Uddannelse

DSC_0496

Nye paradigmer om uddannelse

Sir Ken Robinson har arbejdet gennem 20 år i det engelske uddannelsessystem.

Socialt iværksætteri

DSC_0679

Socialt entreprenørskab

I denne artikelsamling formidles den nyeste viden om et fænomen, der i disse år er under hastig udbredelse: Socialt iværksætteri.


Sociale udfordringer

DSC_0591-3

Ensomme ældre

I takt med, at der kommer stadig flere danskere over 65 år, stiger også det faktiske antal ensomme. Derfor er der grund til at øge opmærksomheden på problemet.

Sociale udfordringer

IMG_1112

Månedens udfordring

Hvordan skaber vi motivation og læringslyst blandt unge, så de kan finde fodfæste på arbejdsmarkedet? Hjælp os med idéer og forslag!

Sociale udfordringer

IMG_2919

186.000 unge uden for job eller uddannelse

Det svarer til hver sjette i unge dansker. Mere end tre-fjerdedele af de unge, der hverken er i job eller under uddannelse, har ikke en erhvervskompetencegivende uddannelse.


Socialt iværksætteri

P1060500

Hjælp til unge med at genfinde troen på sig selv

Unge med psykiske udfordringer har brug for støtte til at komme i gang med uddannelse eller job. Ellers risikerer de at falde uden for arbejdsmarkedet.

Kultur

Phonejuni 017

Pensler kan være den nye pille

Når mennesker med psykiske sygdomme får hjælp til at udtrykke sig kunstnerisk, får de det bedre.

Socialt iværksætteri

Social Entrepreneur

Definition af Social Entreprenørskab

Der er næsten lige så mange definitioner af Social Entreprenørskab, som det antal personer der anvender udtrykket.


Socialt iværksætteri

GuleMob

Udfordrede unge nyder godt af naturen

Region Syddanmark udbyder med stor succes naturvejledning til borgere i psykiatrien. I naturen træder sygdomme i baggrunden for at lade de unge komme til og finde sig selv.

Arbejde

IMG_2928

Uholdbart – Hvem tager ansvar for en ufaglært generation?

Krisen har ramt de unge hårdt. Ungdomsarbejdsløsheden er i dag på ca. 13 procent, og mere end 200.000 unge har i dag ikke en uddannelse ud over folkeskolens afgangsprøve.

Arbejde

DSC_2325

“Specialisterne”

Virksomheden Specialisterne blev etableret i 2010 af Thorkil Sonne. Hans søn fik i 1999 stillet diagnosen infatil autisme og syntes dømt til et liv uden muligheder.


PresseSocialt iværksætteri

IMG_3632

SPRiNGSTERS arrangerer støttegruppe i naturen for sårbare unge

Under projektet ”NaturCompagniet” har SPRiNGSTERS netop været på en to dages tur med en gruppe psykisk sårbare unge og deres terapeut. De unge er alle dobbeldiagnosticeret; dvs ved siden af deres psykiatriske diagnoser har alle et alkohol eller stofmisbrug.

Sociale udfordringer

Jylland sommer 09 268

Hent velfærdens innovations-katalog

2011 bliver velfærdens skæbneår. Det er budskabet fra Mandag Morgens velfærdspanel.

Uddannelse

IMG_2205

Anerkendende støtte hjælper udsatte unge på vej

I det forebyggende arbejde med udsatte 18-22-årige fokuserer foranstaltningernes kontaktpersoner på at støtte de unges egne kompetencer og netværksdannelse.